tammi 07
Liiku omalla tavallasi, joka päivä

Liikunnallista uutta vuosikymmentä! Oletko uuden vuoden vaihteessa pohtinut omia liikkumisen tapojasi? Mietitkö kuinka usein olisi hyvä liikkua ja mikä lasketaan liikkumiseksi? Tähän saat vastauksia mm. UKK-instituutin uusista liikkumisen suosituksista. Itse olen suositusten innoittamana aktivoitunut ulkoliikunnan saralla, lue lisää alta. Myös Keravan Opisto kantaa kortensa liikkumisen kekoon ja tarjoaa runsaasti erilaisia liikkumisen mahdollisuuksia.

Uudet liikkumisen suositukset kannustavat liikuskelemaan

Silmäilin vuodenvaihteessa erilaisia liikunta- ja kinkunsulautusotsikoita. Ne herättivät minussa mm. kysymyksiä siitä liikunko riittävästi, kokeilisinko uutta, lasketaanko kotiaskareet liikkumiseksi, entä onko pakko liikkua, jos ei huvita...? Kaikki aiheellisia ja ajankohtaisia kysymyksiä, itse kullekin. Liikkumisen ei kuitenkaan pitäisi olla pakko, vaan luonnollinen osa jokaista päivää. Kysy siis itseltäsi: miten tykkään liikkua ja mikä minua motivoi, kulloisenakin hetkenä?

Liikkumiseen ja liikuskeluun antavat hyviä vinkkejä tuoreet UKK-instituutin liikkumisen suositukset. Osallistuin syksyllä aikuisten suositusten julkistustilaisuuteen, josta mieleeni jäi mm. johtaja Tommi Vasankarin lause: "kehosi ei tiedä mitä sinulla on päällä, kun liikut". Kaikki liikkuminen siis lasketaan, olkoon se sitten jakkupuku tai verkkarit päällä, ulkona tai sisällä, yksin tai ryhmässä. Tavalla ja vaatteilla ei ole väliä, kunhan liikettä tapahtuu, mieluiten joka päivä, ja mahdollisimman paljon.

UKK-suositus-18-65v.jpg

Uudistuneissa suosituksissa annetaan aikuisille (18-64 v.) esimerkkejä mm. liikkeen lisäämiseen arjessa.  Ikäihmisiä (yli 65 v.) kannustetaan erityisesti toimintakykyä ylläpitävään tai parantavaan liikkumiseen. Liikkeelle kannattaa aina lähteä omista lähtökodista, ja perusasiat, kuten riittävä uni ja kevyt liikuskelu, on hyvä laittaa ensin kuntoon. Jokainen askel kannattaa: kotiaskareet, kauppareissut ja muut tavalliset puuhat. Liikuskelu aktivoi lihaksiasi, vähentää kehosi kuormittumista ja lisää hyvinvointia. Voit tilanteen mukaan valita esimerkiksi portaiden käytön, koiran ulkoilutuksen, pihatyöt tai kauppakävelyn. Samalla veren sokeri- ja rasva-arvosi parantuvat, nivelesi vetreytyvät, verenkiertosi vilkastuu ja mielesi virkistyy.

UKK-suositus-yli 65v.jpg

Kohtuus kantaa pitkälle

Vuodenvaihde on monelle lupausten aikaa. Itse päätin lupausten sijaan tehdä tavoitteen: lisään päivittäistä liikkumista kohtuullisesti. Asetin itselleni myös haasteen: opettelen uuden liikkumisen muodon. Ajatus tästä lähti liikkeelle jo ennen joulua. Olen aiemmin yrittänyt aloittaa juoksuharrastuksen, joka tyssäsi siihen, että yritin liikaa liian nopeasti. Päätin tällä kertaa yrittää uudestaan. Seuraavan kävelylenkin yhteydessä hölkkäsin pieniä pätkiä todella hitaasti ja toistin saman seuraavalla kävelylenkillä. Vuodenvaihteeseen mennessä olin käynyt jo noin neljällä kevyellä kävely-hölkkälenkillä. Joka kerta kynnys hölkätä on ollut alempi. Eräänä kertana lisäsin lenkkiin pieniä pätkiä nopeampaa hölkkää, jolloin tulin toteuttaneeksi yhtä liikkumisen suositusten vinkkiä: saat samat terveyshyödyt lyhyemmässä ajassa, kun lisäät liikkumiseen tehoa. Palkkioksi sain onnistumisen kokemuksen ja hyvän fiiliksen; veri kiersi, hengästytti ja tuli hiki. Tästä on hyvä jatkaa!

katri_liikonen.jpg

Liikkumisen positiivinen kierre

Hyviä liikkumisen vaihtoehtoja löytyy kaikille, sinun pitää vain löytää omasi. Esimerkiksi Keravalla löytyy paljon ulkona liikkumiseen mahdollisuuksia: on runsaat kevyenliikenteen väylät, lenkkipolut ja urheilupuistot. Kotona liikuskelua voit tehostaa erilaisilla liikeharjoitteluilla, joihin löydät vinkkejä mm. netistä. Itsenäistä, omassa tahdissa tehtävää liikkumista voi tehdä mm. kuntosaleilla ja uimahallissa. Ryhmäliikunnasta kiinnostuneille tarjoavat Keravan Opisto ja Keravan liikuntapalvelu monenlaisia mahdollisuuksia, sekä sisä- että ulkoliikuntaan, käy tutustumassa tarjontaan tästä! Valikoimasta löytyy pitkien kurssien lisäksi lyhyt- ja viikonloppukursseja. Jos taas mielesi tekee yhdistää liikkuminen ja kielen opiskelu, tervetuloa mukaan Englantia ja patikointia Devonissa -opintomatkalle toukokuussa.

matka-englantia-patikointia-devon-2020-versio2.jpeg

Liikkuminen ja liikuskelu kannattaa aina. Omalla kohdallani olen huomannut, että mitä enemmän liikun, sitä terveellisemmin ja säännöllisemmin syön ja paremmin nukun. Toivotan sinulle mieluisia liikkumisen ja liikuskelun tapoja, vuoden jokaiselle päivälle!

Kirjoittaja: 

Katri Liikonen
koulutussuunnittelija (liikunta ja tanssi)
katri.liikonen(at)kerava.fi
p. 040 318 2977