kesä 15
Keravan Opisto veti ainutlaatuisen kansainvälisen hankkeen - työpajoissa liki 900 osallistujaa

Keravan Opisto sai ainoana kansalaisopistona vuonna 2015 strategista kumppanuusrahaa Europan Unionin hallinnoimasta Erasmus+ KA2 -ohjelmasta. Opiston koordinoima viiden maan yhteinen Telle -hanke päättyi kesäkuussa kiittävien palautteiden saattelemana.

 

Telle_piiri.jpeg

Teaching and Learning for Life -hankeen tavoitteena oli edistää aikuiskouluttajien kansainvälisiä ja ammatillisia taitoja. Pääpaino on ollut innovatiivisissa koulutusmenetelmissä sekä tieto- ja viestintäteknologisissa taidoissa.

 

– Toivomme, että muutkin kansalaisopistot innostuisivat toteuttamaan Tellen kaltaisia hankkeita, Tytti Voutilainen Opetushallituksesta (Erasmus+ -ohjelman Suomen kansallinen toimisto) totesi hankkeen päätösseminaarissa 9.6. Keravalla.

 

Hanketta on toteutettu yhdessä islantilaisen, saksalaisen, norjalaisen ja virolaisen partneriorganisaation kanssa. Kukin partneri järjesti viisipäiväisen koulutustapahtuman, lisäksi toteutettiin kaksi opettajavierailua ja paikallisia pilottikursseja. Kaikkien työpajojen menetelmät ja sisällöt ovat kenen tahansa hyödynnettävissä osoitteessa www.etelle2015.com.

 

Tellen avulla liki 900 opettajaa ja opiskelijaa pääsi oppimaan uutta. Hanke järjesti 78 työpajaa opettajille ja 47 paikallista pilottikurssia. Oppia saatiin mm. nettisivujen päivityksessä, kännykkäkuvauksessa, verkkomarkkinoinnissa, kierrätyskäsitöissä, ulkoilmamaalauksessa sekä erilaisissa kielten ja psykologiaan ja oppimiseen liittyvissä työpajoissa. Lisäksi on tanssittu, opittu runsaasti tutustumis- ja ryhmäytymisleikkejä ja vietetty aikaa kansainvälisessä seurassa.

 

Hanke päättyi Keravalle loppuseminaariin 7.-11.6. 30 kansainvälistä vierasta vietti viisi tiivistä päivää Tuusulanjärven maisemissa. Suomalaiset opettajat johdattivat mm. mindfulnessin, kirkkovenesoudun, hopealusikkakorujen sekä Asahin maailmaan.

 IMG_5867.JPG

– Erityisiä hankkeen onnistumisia olivat muun muassa nettisivun luominen viiden maan yhteistyönä, opettajien parantuneet tieto- ja viestintäteknologiset taidot sekä uudet opetusideat, jotka on viety heti käytäntöön, kertoo hankkeen yhdessä Mari Raatikaisen kanssa suunnitellut taitoaineiden suunnittelijaopettaja Aune Soppela.

 

Hankkeen antiin on kuulunut myös kansainvälisten kommunikointitaitojen ja verkostojen kasvaminen sekä ollut opettajien oman elinikäisen oppimisen edistäminen.

 

– Tunnelma tapahtumissa on ollut todella hyvä, hankekoordinaattori Sanna Iranta toteaa.

 

Tulevaisuudessa hankekumppanit aikovat tehdä yhteistyötä esimerkiksi suorien opettajavaihtojen merkeissä.

IMG_5798.JPG

 

Telle pähkinänkuoressa:

  • 78 työpajaa
  • 323 opetustuntia
  • 47 paikallista pilottikurssia
  • 104 opettajaa kansainvälisellä liikkuvuudella, 752 paikallista opiskelijaa ja opettajaa

 

Lisätietoa hankkeesta: www.etelle2015.com

Lisätietoa Erasmus+ ohjelmasta aikuiskoulutukselle: http://www.cimo.fi/ohjelmat/erasmusplus/aikuiskoulutukselle

 

 

kesä 01
Englannin opiskelijat Agatha Christien jalanjäljissä

Mari Heikkinen

ABC-murhat, Kuolleen miehen huvimaja ja Kohtalon portti. Kohti näitä ja monia muita Agatha Christien dekkarien tapahtumapaikkoja lähti äitienpäivänä neljätoista innokasta englannin opiskelijaa Keravan Opistosta.

Torquay Englannin Rivieralla

Englannin opintomatka suuntautui tänä vuonna Torquayhin, Englannin Rivieraksikin kutsutulle Torbayn alueelle Lounais-Englantiin. Perillä odotti viikon intensiivinen englannin kielen opiskelu Torquay International Schoolissa (TIS) sekä runsas Agatha Christie painotteinen oheisohjelma.

IMG_2688.JPG

Opiskelu kielikoulussa

TIS tarjosi erinomaiset puitteet englannin opiskelulle. Aamupäivisin jokainen opiskeli omaa tasoa vastaavassa kansainvälisessä ryhmässä ja parina iltapäivänä suomalaisryhmissä. Koulussa oli samanaikaisesti opiskelijoita mm. Sveitsistä, Saksasta, Japanista ja Omanista. Varsin kansainvälistä joukkoa siis!

Kaupunkiin tutustumista

Koska oltiin Torquayssa, kuuluisan dekkaristi Agatha Christien synnyinkaupungissa, tutustuttiin moniin hänen elämäänsä liittyviin paikkoihin. Kaupunkikiertokävelyllä näimme mm. Princess -laiturin, jossa Agathalla oli lapsena tapana käydä rullaluistelemassa, sekä Grand Hotellin, jossa Agatha vietti kuherruskuukautta ensimmäisen miehensä Archie Christien kanssa jouluaattona 1914.

IMG_2692.JPG

Lähellä koulua sijaitsi sairaala, jossa Agatha työskenteli sairaanhoitajana ensimmäisen maailmansodan aikaan. Sairaalan apteekissa töissä ollessaan Agatha oppi paljon myrkyistä, mitä tietämystä hän myöhemmin käytti kirjoissaan.

Greenway House

Oheisohjelman kohokohta oli vierailu Agatha Christien kesäkodissa Greenwayssa. Oppaat kertoivat mielenkiintoisia asioita niin talosta kuin sen suuresta puutarhasta. Näimme mm. nuken, jolla Agatha leikki lapsena ja hänen makuuhuoneessaan pääsimme kuulemaan Agathan ääntä vanhalta nauhoitukselta. Talo oli täynnä tavaroita, joita Agatha ja hänen toinen miehensä arkeologi Max Mallowanin olivat tuoneet matkoiltaan.

IMG_2741.JPG

Eden Project

Opintoviikon päätteeksi kävimme vielä Eden Projectissa Cornwallissa. Sen on suunnitellut Sir Grimshaw ja se on yksi Englannin tämän hetken suosituimmista nähtävyyksistä. Eden Projectissa on vanhaan louhokseen rakennettu valtavat suuret kasvihuoneet, biomit, joissa pääsee näkemään ja kokemaan niin sademetsän kuin Välimeren ilmastot.

IMG_2914.JPG

Oli hienoa kulkea Agatha Christien jalanjäljissä, mutta suurin anti matkasta oli kohentunut englannin kielen taito ja ennen kaikkea uusi rohkeus puhua kieltä. Varsinkin ne opiskelijat, jotka majoittuivat isäntäperheissä, pääsivät näkemään aitoenglantilaista elämää ja puhumaan äidinkielisten kanssa arkipäivän tilanteissa.

Opintomatka järjestettiin Keravan Opiston ja aikuisopistojen kielimatkoihin erikoistuneen White House EG:n yhteishankkeena. Matkanjohtajana toimi Keravan Opiston kielten suunnittelijaopettaja Mari Heikkinen.

Tämä oli järjestyksessä 4. yhteistyönä järjestetty matka. Aiemmat matkat ovat suuntautuneet Yorkiin, Chesteriin ja Bournemouthiin. Saa nähdä mistä löydämme itsemme ensi keväänä.

maalis 28
Keravan Opiston opettajat vaihdossa Saksassa

Opintovapaata viettävä opiston suunnittelija-koordinaattori Mari Raatikainen haastatteli kädentaitojen suunnittelijaopettaja Aune Soppelaa:

 

Aune, kerrohan lukijoillemme, että mikä tämä opettajien vaihtoviikko oikein oli?

Meiltä laitettiin kaksi opettajaa vaihtoon helmikuussa 2017, kun minä ja kädentaitojen tuntiopettaja Marjo Vainio olimme opettamassa saksalaisessa kansalaisopistossa nimeltä Kreisvolkhochshule Börde. Opettajien vaihtoviikko on osa opiston kansainvälistä Telle-hanketta.

 

Valotatko hieman Telle-hanketta?

Telle eli Teaching and Learning for Life in Europe on kaksivuotinen täydennyskoulutushanke, johon opisto sai rahoituksen Euroopan Unionin Erasmus+ -ohjelmasta.  Tämän KA2 -hankkeen tavoitteena on oppia uusia ideoita ja parhaita käytäntöjä muista aikuisoppilaitoksista ja levittää ne kaikkien käyttöön Telle-portaalissa.

Keravan Opisto koordinoi hanketta, jonka muut kumppanimaat ovat Saksa, Norja, Islanti ja Viro.

 

Aune Soppela esittelee opiston muita kursseja.JPG

Miksi Keravan Opiston opettajavaihto suuntautui juuri Saksaan?

Saksa valikoitui kumppaniksi edellisen hankkeen kautta. Börden kansalaisopistossa innostuttiin ajatuksesta saada uusia kursseja ja ideoita Suomesta heidän omaan kurssitarjontaan.

 

Mitä te siellä Saksassa opetitte ja millä kielellä?

Me vedimme kahdeksan käsityökurssia, joihin osallistui yhteensä 65 paikallista harrastajaa ja tuntiopettajaa. Opetuskielenä oli englanti, mutta kaikki saivat varmasti virkistävän englanti-saksa -kielikylvyn.

Käsitöiden opettamisessa on hyvä aina käyttää apuna mallioppimista, vaikka ei yhteistä sujuvaa kieltä olisikaan. Hyvät etukäteisvalmistelut ja kuviin perustuvat opetusmateriaalit auttoivat eteenpäin.

 IMG_1943.JPG

Mikä oli parasta?

No ilman muuta parasta oli se samanhenkisyys ja innostuneisuus, mikä on ominaista aikuisoppijoille kaikkialla.

Opiskelijat olivat motivoituneita ja imivät ideoita myös kädentaitojen näyttelyiden kuvakirjoista, joita veimme mukana. Kurssilaiset alkoivat etsiä lisätietoa netistäkin. Heille nämä meidän ideamme edustavat uudenlaista käsityökulttuuria, jota Saksan opistoissa ei ehkä ole niin paljon vielä ollut.

Mielenkiintoista oli myös oppia tuntemaan saksalaista kansalaisopistoa ja todeta, että aika samanlaisten asioiden kanssa painitaan.


Mikä oli haastavinta?

Haasteellisinta oli etukäteisvalmistelu, jotta saimme tuotua matkalaukuissa kaiken mahdollisen materiaalin ja työvälineet kursseille. Tietenkin myös rajallinen kielitaito asetti omat haasteensa, ja lyhyen lukiosaksan aikoinaan lukenut saikin tehokkaan kertauskurssin.

 IMG_1973.JPG

Miten viikko kaiken kaikkiaan meni noin niin kuin omasta mielestä?

Ainakin asiakkaiden palautteiden perusteella kurssit menivät hyvin, ja asiakkaat olivat tyytyväisiä uusiin oppeihin. Me olimme myös erittäin tyytyväisiä ystävälliseen ja huomaavaiseen kohteluun, jota saimme paikallisilta kollegoilta. Erityisesti paikallisen vastuuopettaja Lothar Rummelin ja hänen vaimonsa vieraanvaraisuus säilyy mielessämme.

 

Mitä Telle-hankkeessa on tehty ja ketkä siihen ovat osallistuneet?

Hankkeeseen osallistuvista opistoista kartoitettiin etukäteen opettajien täydennyskoulutustarve ja osallistumishalukkuus. Hankkeen ohjelma suunniteltiin tämän pohjalta. Mukana on ollut pääasiassa opistojen tuntiopettajia sekä päätoimisia opettajia ja suunnittelijoita.

Telle-hankkeeseen sisältyy kaksi opettajien vaihtoviikkoa sekä kansainvälinen täydennyskoulutustapahtuma kussakin osallistujamaassa. Kaiken kaikkiaan hankkeen aikana toteutetaan noin 90 työpajaa.

Tapahtumat on teemoitettu eri ainealueiden mukaan: Virossa kädentaidot, Saksassa kielten opetus, Islannissa taide, Norjassa erityisopetus sekä Suomessa kierrätyskäsityöt ja muita suomalaisia teemoja kuten asahi ja lavis.

 

Miten nyt tästä eteenpäin?

Telle-hankkeen kansainvälinen lopputapahtuma pidetään täällä Keravalla 7.–11.6.2017. 

Hankkeen jatkoksi suunnittelemme hakevamme Erasmus+ -ohjelmaan kuuluvaa KA 1 -täydennyskoulutushanketta. Siinä opistojen opettajat voivat opiskella syvemmin tässä hankkeessa esiteltyjä teemoja kumppanimaissa tai muualla. Tarkoituksenamme on järjestää Keravalla ja tulevissa kumppanimaissa myös kansainvälisiä Epale-kursseja.

Lue lisää Epalen toiminnasta ja kursseista.

maalis 20
Tasapainoile kaatumista vastaan!

Samalla lailla kun lumi yllättää autoilijat niin liukastelu on jokatalvinen ja -keväinen ilmiö. Yhä useammin joutuu kävelemään kieli keskellä suuta, kun liukkaat tiet ja kadut olivat reippaan kävelemisen esteenä. Mitä enemmän on kantamuksia mukana niin sitä haastavammaksi tasapainoilu muuttuu. Erilaiset liukuesteet kenkiin ovat hyvä apukeino talven liukkailla keleillä.

Pysy pystyssä!

Hyvä kehon hallinta lisää tasapainokykyä ja siten mahdollisesti estää kaatumisia. Oman kehon tuntemus ja hallinta parantavat luottamusta oman kehon hallitsemiseen, jolloin kaatumista tarvitse pelätä niin paljon. Tasapainoharjoitteiden myötä saadaan kokemuksia siitä, ettei pieni horjahdus välttämättä johdakaan kaatumiseen ja keho tottuu tekemään oikeat korjausliikkeet tarvittaessa.

Tiesithän tämän?

Kaatumisia ehkäisevään liikuntaharjoitteluun kuuluu tasapaino- ja liikkumiskykyä sekä lihasvoimaa kehittäviä harjoitteita. Hyvä kestävyyskunto ehkäisee sairauksien syntyä ja on keskeinen osa monen sairauden hoitoa. Tämän vuoksi se voi myös vähentää alttiutta kaatumisille. Terveysliikuntasuosituksen mukaisen päivittäisen 30 minuutin liikuntasuorituksen voi kerätä myös vaikkapa 10–15 minuutin jaksoina. Hieman rasittavampaa liikuntaa jossain muodossa on hyvä tehdä vähintään 2–4 kertaa viikossa.

Käytännön vinkit

Tasapainoharjoittelu on tehokkainta kaatumisten ehkäisyä. Monet liikuntalajit ja -muodot, kuten maastossa lenkkeileminen, hiihtäminen, tanssiminen tai pallopelit kehittävät tasapainoa. Esimerkiksi suomalainen terveysliikuntamuoto asahi, joka yhdistää itämaisen ja länsimaisen liikunnan elementtejä, kehittää tehokkaasti asennonhallintaa ja sopii hyvin tukemaan kehon hallintaa tasapainoa vaativissa tilanteissa.

Ohessa muutama kotona tehtävä tasapainoharjoite:

 


 


 


helmi 21
Vanhemmasta vanhemmuuden asiantuntijaksi

Äitiys on ollut helsinkiläiselle Elina Kauppilalle kasvattava kokemus. Hän kiinnostui vanhempana jaksamiseen ja perheen vuorovaikutukseen liittyvistä asioista niin paljon, että opiskeli vuonna 2013 vuorovaikutusohjaajaksi ja 2014 Thomas Gordonin kehittämän Toimiva perhe -mallin ohjaajaksi. Myös mindfulnessiin perehtynyt Kauppila on julkaissut aiheesta kaksi kirjaa (Kamalan ihana päivä, sekä Ihana perhe, Viisas elämä 2016) ja kouluttanut vanhempia useamman vuoden.

 – Perhekursseja on antoisaa pitää, koska niille on niin selvästi suuri tarve, Kauppila kertoo. – Vanhemmat ovat huomanneet, ettei uhkailu ja rankaiseminen ole ok, mutta toisaalta eivät tiedä, miten perhe sitten voisi elää sovussa. Vanhemmat haluaisivat tietää, mitä tehdä esimerkiksi kohdatessaan huonosti käyttäytyvän lapsen tai lapsen, jolla on tunnekuohu.

elina kauppila.jpg

Helmikuun puolivälissä Keravan Opistolla pidetty Kohtaa lapsesi sopuisasti arjessa -luento houkutti paikalle runsaasti kiinnostuneita vanhempia. Luento keräsi myös kiittävää palautetta. Maaliskuun 6. opistolla alkaa Kauppilan luotsaama Ihana perhe -kurssi. Neljän maanantai-illan kurssilla paneudutaan arjen haasteisiin ja opetellaan tietoisen hyväksyvän läsnäolon eli mindfulnessin perusteita sekä aikuisille että lapsille.

Kurssit parantavat Kauppilan mukaan perheen sisäistä hyvinvointia. – Se on minulle sydämen asia.

– Teemme kurssilla harjoituksia kunkin omasta tilanteesta käsin, näin jokainen saa apua suoraan henkilökohtaiseen elämään, Kauppila lupaa.

Ihana perhe- kurssille ilmoittaudutaan viimeistään 27.2. osoitteessa opistopalvelut.fi/kerava. Kurssitunnus 130001.

tammi 24
Keravan Opiston käsityömatka Gotlantiin 10.-14.8.2016

Marjo Vainio

Keskiviikko 10.8.
Heti aamulennon ja majoittumisen Best Western Strand -hotelliin jälkeen siirryttiin hotellin vieressä sijaitsevan Gotlandssmyckenin tiloihin. Kuuntelimme esitystä Gotlannin maaperän synnystä, koostumuksesta, ja sen ainutlaatuisista fossiileista, kalkkikivisestä maaperästä ja raukeista. Esittelyn jälkeen matkattiin bussilla tutkimaan, kokemaan sekä näkemään kuultua. Gotlandssmyckenin edustaja oli mukana Lickershamnin rannalla ja analysoi heti löydöt.

Iltaa oli vielä jäljellä, ja lähes kaikki suuntasivat vielä kaupungille etsimään hyvää ruokaa ja tutustumaan Visbyn tunnelmaan.

Torstai 11.8.
Koko torstaipäivä oli varattu bussiretkelle, joka suuntasi saaren keski- ja itäosiin tutustumaan paikallisiin käsityöläisiin ja lampaiden kasvatukseen, jalostukseen sekä villan hyödyntämiseen - maisemaa ja luontoa unohtamatta. Koko reitin pituus oli noin 150 km.

Barbro Sandell painaa kankaita 1700-luvulta olevien ruotsalaisten painokuosien malleilla. Hän esitteli toimintansa taustaa ja tuotteita putiikissaan. Teimme ostoksia, nautimme miljööstä ja sen tunnelmasta. Liikkeessä oli myynnissä kankaita, niistä ommeltuja liinoja ym. sekä muita printtikuosisia tuotteita. 

Seuraavaksi oli taas vuorossa saaren ihmeellinen luonto, nyt ihailimme itärannan raukkialuetta. Aurinko paistoi ja pieni kävelyretki virkisti bussimatkan keskellä.

Lounaan jälkeen vierailimme Lyessä, paikallisen käsityöläisten osuuskunnan myymälässä. Teimme aina piristäviä ostoksia, hankimme tuliasia ja kaikilla oli hyvä mieli. Varmasti myös Lyessä tämä Keravan Opiston matkaseurue muistetaan pitkään.

Gotlannin saarella sanotaan olevan enemmän lampaita, kuin mitä siellä on asukkaita. Kiharakarvaisia lampaita näkyikin laitumilla pitkin saarta. Bussi vei meidät lammasfarmille, jossa on erikoistuttu kihara- ja pitkäkarvaisten lampaiden jalostukseen. Upeat vuodat ja nahkatuotteet kertoivat onnistuneesta työstä.

Lampaanvillasta kehrätään tietenkin myös lankaa. Saarella on oma Gotlands Spinneri. Kehräämö toimii talviaikaan, mutta perheyritys toivotti meidät tervetulleiksi ja esitteli toimintaa.

Kiertoajelu alkoi olla lopuillaan, mutta bussimme kurvasi vielä päivän päätteeksi kapealle sivutielle, josta oli upeat näköalat merelle. Horisontissa siinsivät Stor ja Lilla Karlsö. Sen verran bussi pysähtyi, että saimme vielä ihailla ja maistaakin saaren omaa marjaa, Svartbäriä. Se muistutti meidän villivadelmaa ja väriltään hiukan mesimarjaa.

Perjantai 12.8.
Visbyssä järjestetään pohjoismaiden suurin Keskiaikatapahtuma. Vuonna 2016 tapahtumassa vieraili n. 40 000 kävijää. Keskiaikamarkkinat olivat matkan tärkeintä antia. Markkinat kestävät aina reilun viikon mutta 1-2 pv:n aikana ehti kuitenkin nähdä melko kattavasti käsityötarjonnan. Markkinoilla oli n. 170 kauppiasta. Keskiaikatapahtumaan liittyy suuri määrä muutakin, yhteensä noin 500 erilaista tapahtumaa, mm. turnajaiset, kirkkokonsertteja, katuteatteriesityksiä, taikuruutta, taituruutta ja mitä kaikkea nyt keskiajan juhliin ja kansan yhteisiin tapaamisiin nyt kuuluikaan. Myös koko Visbyn vanha keskusta kehämuurin sisällä näytti siirtyneen tälle historialliselle aikakaudelle. Illan päätteeksi monet suuntasivat vielä turnajaisiin. Kokemus oli ainutlaatuinen mahtavien hevosineen ja uljaine ritareineen.

Lauantai 13.8.
Lauantaina oli monta vierailu- ja tutustumiskohdetta mistä valita. Visby on ruusujen kaupunki, sen kujilla ja kaduilla on tunnelmaa, kuuluisassa Botaniska Trädgårdenissa oli paljon erilaisia kasveja ja kukkia. 

Keskiaikamarkkina-alue oli aivan hotellin vieressä, joten sinnekin oli vielä helppo poiketa. Kaupungilla liikkuvat matkalaisetkin houkuttelivat siihen omalla, viimeistellyllä tyylillään.

Ensimmäisenä matkapäivänä kerättiin kiviä ja fossiileja. Gotlandssmyckenin tiloihin oli vielä mahdollista poiketa hiomaan itselleen koru, siellä ketju- ja ananaskorallit saivat uuden muodon. Joka tapauksessa ainutlaatuiset fossiilit jäivät mieleen ja muistoksi tästä matkasta.


Sunnuntai 14.8.
Sunnuntaiaamuna nopeimmat ehtivät vielä viimeisille tuliaisostoksille, mutta kotiinkin oli lähdettävä. 

Ja sekin selvisi, vuonna 2017 tutustumme saamelaisuuteen ja saamen käsitöihin. Tervetuloa kaikki mukaan!

gotlanti kooste.jpg

marras 24
Ideasta kurssiksi: Miten opiston ohjelma syntyy?

Sanna Iranta​

Opiston kevään ohjelma on juuri ilmestynyt. Nyt kun olen kahdesti ollut mukana ohjelman kokoamisessa, osaan arvostaa kansalaisopistojen tarjontaa entistäkin enemmän!

Ohjelman syntyminen vaatii muun muassa suunnittelijoiden ja opettajien yhteistyötä, kustannuslaskelmia, kurssijärjestelmän päivitystä sekä yhteydenpitoa tiloista vastaavien, taittajan, painotalon ja jakelun kanssa.

Vetävän aiheen lisäksi kurssille pitää löytää opettaja, opetuspaikka ja sopiva aika. Kysynnän lisäksi opettajien palkat, tilavuokrat ynnä muut tekijät vaikuttavat kurssin hintaan. Ja lopuksi kurssikokonaisuus paketoidaan houkuttelevan esitteen muotoon. Tämän palapelin jälleen valmistuttua olen ylpeä monipuolisesta tarjonnastamme. 


Osan luento- ja kurssi-ideoista saamme opiskelijoilta, kiitos siitä!  Palautelomakkeen ja kasvotusten annetun palautteen lisäksi ideoita voi kertoa mm. asiakastyytyväisyyskyselyn kautta. Tämän vuoden kyselyyn asiakkaat saavat kutsun joulukuun aikana. Keräämme lisäksi kurssipalautteita, niiden yhteydessä voi myös ehdottaa uusia kursseja

Ideoita toivonkin lisää - miksei myös parin tai useamman ihmisen porukoilta. Kun tietää valmiiksi, että kurssille tai luennolle on kiinnostusta, on helpompaa etsiä opettaja ja saada kurssi toteutumaan.

Toisin kuin moni luulee, opiston kursseille ja luennoille voi ilmoittautua kesken kauden. Jos ilmoittautuminen elo- tai joulukuussa unohtuu, ei haittaa. Kysele vapaita paikkoja, peruutuspaikkoja tai ilmesty suoraan luennolle. Usein mukaan mahtuu! Jos taas ilmoittauduit jo monta kuukautta sitten, kalenterimuistutus on kätevä. Liian usein maksettu luentovaraus jää käyttämättä.

Luomme mielellämme keravalaisille mielekästä ja monipuolista vapaa-ajan toimintaa, harrastuksia ja luentoja – auttakaa te meitä ideoiden muodossa!

Iloista loppuvuotta!

marras 02
Miksi liikun?

Sanna Laine


Ihmisillä on hyvin erilaisia motivaatioita harrastaa liikuntaa. Medioissa usein eniten äänessä ovat kunnon kohottamisen, hyvinvoinnin ja itsensä kunnossa pitämisen puolestapuhujat. Ajankuvassa näkyy myös kehoa ja mieltä kunnioittavat tunnit. Kaivataan aikaa hiljentymiselle ja kehon huollolle. Osin on siirrytty siihen, että hikikarpaloiden sijaan mitataan liikunnan tuomaa mielihyvää.

Siinä ollaan oikeiden asioiden äärellä. Liikunta ei saisi olla stereotyyppistä suorittamista ja massan mukana menemistä. Voisiko olla hyväksyttävää harrastaa liikuntaa sen vuoksi, että saa ostaa uusia vaatteita? Tai tanssia, koska musiikki on niin vapauttavaa? Avoimuus hyväksyä erilaisia motivaatiotekijöitä voisi auttaa itse kutakin löytämään motivaatiota silloin kun räntää tulee vaakatasossa ja aurinko ei ole näyttäytynyt moneen päivään.

IMG_0793.JPG

Suomessa on hyvin vahva valistuksen kulttuuri. Valistetaan käyttämään turvavöitä autossa, käyttämään vähemmän suolaa ja liikkumaan terveyssuositusten mukaisesti. Hyviä asioita, mutta ne muodostavat helposti vain ulkoisen motivaation lähteen. Haetaan pikavoittoja kunto -ja laihdutuskuureista. Palkkio lopputuloksessa voi tuntua hyvältä, mutta luultavasti kaikki siinä välissä on tapahtunut hammasta purren ja naamaa kiristellen.

Ulkoisen pakon sijaan olisi hyvä löytää elämästä sisäinen motivaatio tehdä asioita. Halua kehittyä työssä, harrastuksissa, ihmissuhteissa. Asettaa itselle tavoitteita niissä asioissa, jotka ovat itselle tärkeitä ja arvokkaita. Kulkiessa kohti itsensä asettamia tavoitteita sisäisen motivaationsa mukaisesti myös matkan varrella tapahtuvat asiat palkitsevat. Pienetkin onnistumiset tuntuvat hyviltä ja itse prosessi on tärkeämpi kuin lopputulos. Välillä voi oppia myös ihan eri asioita kuin mitä alun perin oli tarkoitus.

IMG_0796.JPG

Prosessin tarkastelussa pääsee tarttumaan pieniin onnistumisiin sekä koettuun tärkeyteen. Mikä minun, sinun, meidän elämässä on arvokasta? Se millaista sosiaalista tai fyysistä tärkeyttä liikunta kullekin meistä saa aikaan on hyvin tärkeä motivaation lähde. Minäkäsitys itsestä muuttuu iän myötä ja liikunta voi olla yksi osa sen rakentamisessa. Jos olet lapsesta asti vihannut liikuntaa niin olisiko nyt hyvä hetki pohtia, mistä se johtuu? Ovatko asiat muuttuneet ympäristössäsi tai itsessäsi?

Sisäisen motivaation löytyessä luultavasti pimenevät aamut eivät vie puhtia pois tai lyhenevät päivät eivät saa sinua puhumaan "mutkun" -kieltä. Tekisin ja menisin, mutta kun. Sitkun -puhe on samaa luokkaa. Sitten kun on aikaa tai sitten kun paistaa aurinko.

Nyt kun minulla on mahdollisuus, liikun.

 

loka 06
Keravan sanataidekoulu täyttää 20 vuotta

​Anne Tarsalainen

Anne Tarsalainen_kuvaaja Uzi Varon.jpg

"Saniksemme" sai alkunsa toimittaja Johanna Korhosen ajatuksesta järjestää lapsille ohjattua toimintaa sanataiteen parissa. Idean tähän hän oli saanut Vantaan sanataidekoulusta 1990-luvun puolivälissä.

Toimittaja Helena Hietaniemi innostui Johannan ideasta ja vuonna 1996 käynnistyikin ensimmäinen 7-10 –vuotiaiden ryhmä.

Lasten sanataide-ryhmä kokoontui viikoittain taidepäiväkoti Konstin piharakennuksessa, jota kutsuttiin taidetaloksi.

Helena kertoo "saniksen" alkuajoista näin:

"Taidetalo oli mukava paikka metsän vieressä. Jokainen etsi metsästä oman puunsa, jonka luokse palattiin myöhemminkin. Omasta puusta tuli ystävä, jolle luotettiin salaisuudet, ilot ja surut sadun ja tarinan keinoin. Niistä sitten kirjoitettiin ja tekstit luettiin. Syntyi satuja, syntyi luontomuistoja.

Tärkeää oli, että jokainen lapsi tuli nähdyksi ja kuulluksi."

Helena ohjaa nykyään terapeuttista kirjoittamista Keravan opistossa, ja hän toteaa olevansa samoilla jäljillä kuin ohjatessaan lapsia 20 vuotta sitten.
Hän sanoo, että me koostumme lapsuudesta lähtien siitä, mitä koemme ja mitä muistamme.
"Muistamme päivistämme hetket ja elämästämme kokemukset, joihin liittyy
voimakkaita tunteita - pelkoa, vihaa, surua tai hyvää oloa, rakkautta ja
iloa. Koostumme myös siitä, mitä unohdamme. Kirjoittamalla voi muistaa ja
vahvistaa itseään."

Silja Mäkeen Helena ja Johanna tutustuivat sanataideohjaajien kesäkurssilla kun sanataidekoulu oli toiminut pari vuotta. Äidinkielen opettajan koulutuksineen ja päiväkodissa erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa työskennelleenä Silja tuntui juuri sopivalta henkilöltä jatkamaan Helenan aloittamaa työtä.

Silja kehitti sanataidekoulun toimintaa edelleen. Mukaan tulivat aikuisten omaelämäkerralliset ja kirjallisuusterapeuttiset ryhmät. Näitä Silja jatkaa nyt oman yrityksensä puitteissa Helsingissä.

Siljan jälkeen Vuokko Hurme ja Eija Reinikainen ovat toimineet myös menestyksekkäästi lasten ja nuorten sanataideryhmien ohjaajina. 

Sanataidekoulussa on järjestetty nuorille kesäkursseja Onnenkukkulalla, vanhassa viehättävässä omakotitalossa. Joillakin kursseilla on yövyttykin. Lisäksi on ollut kursseja erityisillä teemoilla, kuten laululyriikasta, lehtikirjoittamisesta ja kauhustakin. Nuoret ovat julkaisseet tekstejä Lukutoukka-lehdessä ja Keski-Uusimaassa. Lisäksi on julkaistu useampi antologia. Nuoret ovat esiintyneet erilaisissa kirjaston tilaisuuksissa, kuten Pohjoismaisilla kirjastoviikoilla ja Juuret-tapahtumassa.

Unohtumattomia elämyksiä sanataidekoulu on järjestänyt myös Kreetalla pidetyillä aikuisten omaelämäkerrallisilla kirjoittajakursseilla.

Minä itse tulin mukaan Keravan sanataidekoulun toimintaan kymmenen vuotta sitten. Ilman sanista olisin jäänyt vaille monia huikeita sanataide-elämyksiä. Nuorten runot, pienoisnovellit ja pidemmät tarinat jaksavat ihastuttaa vuodesta toiseen.

Yhdessä olemme tehneet myös näytelmiä ja Kiltti tyttö –nimisen elokuvankin.

Juuret-kirjallisuustapahtuma oli niin ikään Johanna Korhosen idea, jota sanataidekoulu oli järjestämässä yhdessä kirjaston, kulttuuritoimen ja muutaman kulttuurijärjestön kanssa peräti kymmenen kertaa. Juuret-tapahtumaan kutsuimme kiinnostavia kirjailijavieraita. Saniksen nuorille on varmasti jäänyt mieleen yhteisesiintyminen Jenni Haukion kanssa.

Tänä syksynä sanataidekoulun toiminta siirtyi Keravan opiston alaisuuteen, jossa toiminta jatkuu yhtä värikkäänä ja iloisena kuin ennenkin.

Lämmin kiitos Keravan sanataidekoulun perustajille ja kaikille toiminnassamme mukana olleille!

 

elo 23
Millä syksyn kursseilla on tilaa?

​Katso video:

 


1 - 10Seuraava
Ajankohtaista ja ajatonta Keravan Opistolta